bubur nasi

ish..malam malam macam ni tiba tiba pulak perut ni menyanyi..malam ni bukan lagu keroncong ye!!tapi kali ini rap yo yo wassup yo!! eh..sudah..ko jangan nak merapu pulak kat sini ye.. ok ok..sekarang ni kita kembali pada tajuk entry kali ni "bubur nasi"tiba tiba pulak mengidam mau makan ini bubur nasi..tadi entah macam mana ntah bole mintak tolong kat pakcik gugel cari resipi bubur nasi..ape la ko ni.resipi bubur nasi pon gugel ke?punye la senang. weh diam la ko. pakcik gugel kan baik.pastu dia pon bagi la senarai.banyak gak..da la cepat, pantas.lagi jitu pakcik gugel ni.tak sangka.walaupon da berusia masih bertenaga ye! timekaseh pakcik.jasamu akan kukenang  


ni resipi dia ye puan puan.selamat mencuba!





                                            


bubur nasi kiub pati ayam



Bahan-Bahan:
Beras ½ cawan (dikisar)
Air 3 cawan
1 inchi halia (dimayang)
¼ kobis batang (dipotong)
2 kiub pati ayam 
Sedikit lada sulah
Daun bawang
Bawang goreng
Tauhu goreng (dipotong kecil)
Fish cake goreng
Cara:
Beras dicuci dan dikisar kasar.

Beras yang dikisar dimasukkan kedalam rice cooker bersama dengan air tadi.

Kemudian campurkan dengan halia yg dimayang.

Masak sehingga beras kembang dan sedikit pekat. Masukkan kiub pati ayam dan kacau hingga sebati.

Setelah pekat sedikit, bolehlah masukkan sayur kubis tadi.
Cadangan Hidangan:
Hidangkan dalam mangkok dan di hiaskan dengan bahan (kanan)
Tambahan:
Hidangan untuk 2-3 orang, sesuai untuk makam malam atau pagi.

2 comments:

  1. sila sila.. yang cikserai masak tu, bahan bahn tak cukup. so, maen campak je ape yang ada masuk periuk :)

    ReplyDelete